Jak działa pozycjonowanie strony internetowej?

Blogerzy i osoby prowadzące biznes w Internecie, którzy chcą odnieść sukces, zdecydowanie powinni zainteresować się tematyką SEO (z ang. Search Engine Optimalization). SEO, zwane inaczej pozycjonowaniem, to czynności skupione na tym, aby zwiększyć widoczność strony w przeglądarce internetowej.

Na czym to polega?

Kiedy chcemy zgłębić jakieś zagadnienie, najczęściej z pomocą przychodzi nam wyszukiwarka Google. Wpisujemy do niej słowa najbardziej odpowiadające interesującemu nas problemowi i otrzymujemy listę stron, zawierających potrzebne informacje. Ich kolejność nie jest jednak do końca uzależniona od tego, jakiej jakości jest zawartość danej strony. Pozycja konkretnego adresu internetowego w dużym stopniu zależy od jego pozycjonowania.
Od czego w takim razie zależy kolejność stron?
Najwyżej możemy znaleźć strony, które zostały uznane za najlepiej dopasowane do szukanego przez nas wyrażenia. Ułożenie ich we właściwej kolejności jest wykonywane przez algorytm wyszukiwarki Google. Sposób, w jaki on działa, nie został całkowicie poznany, jednak wiadomo o czynnikach wpływających na to, w jakim położeniu znajduje się strona. Jest ich około dwieście. Dzielą się one na dwie grupy – pierwsza to czynniki, które odnoszą się do treści strony i jej działania, a w drugiej mieszczą się czynniki związane z tym, jak popularna jest strona w Internecie.
Czynniki związane z treścią to na przykład ilość tej treści na danej stronie, występowanie słów kluczowych w nagłówkach tekstu, a także w samym tekście, częstotliwość dodawania treści, unikalność treści czy szybkość ładowania strony. Jeżeli chodzi o drugą grupę, czyli czynniki związane z popularnością strony, możemy zaliczyć do niej to, ile stron zamieszcza odnośniki do danej strony, obecność strony w social mediach, a także jakość stron, które podają linki do strony.

W takim razie jak dobrze robić pozycjonowanie?

Musimy skupić na poprawie elementów, będących wyznacznikami popularności naszej strony. Konkretnymi działaniami będą więc: właściwa optymalizacja kodu HTML strony, optymalizacja nagłówków i treści na stronie – ustawienie w nich słów kluczowych, dbałość o stronę techniczną, czyli na przykład szybkość ładowania strony, a także ustawienie takiej struktury strony, która pozwoli na jak najbardziej sprawne przemieszczanie się po niej.
Mity związane z pozycjonowaniem
Niektóre artykuły na temat SEO mogą wprowadzić czytelnika w błąd. W jakie informacje na ten temat nie powinniśmy wierzyć?
Na pewno fałszywym stwierdzeniem jest, że pozycja w wyszukiwarce, która została już raz osiągnięta, pozostanie tam na zawsze. Zmiany w algorytmie Google są wprowadzane na bieżąco, a osoby zajmujące się pozycjonowaniem działają przez cały czas – stąd wniosek, że pozycje w wyszukiwarce mogą zmienić się z dnia na dzień.
Nie możemy wierzyć także, że istnieje jeden gotowy sposób na to, żeby uzyskać wysoką pozycję naszej strony. Nie jest to możliwe dlatego, że nikt nie posiada całkowitej wiedzy o działaniu algorytmu Google, oczywiście poza pracownikami Google.